Vergelijking tussen de periode Sep 2010 en 2011
2010 |
2011 |
Verschil |
|
Bewegingen (charters en cargo): |
287 |
288 |
+0,35% |
2010 |
2011 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 3.285 | 2.707 | -17,6% |
Passagiers: | 23.405 | 24.409 | +4,3% |
Vracht/ton: | 3.989 | 3.633 | -8,9% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Sep 2010 en 2011
2010 |
2011 |
Verschil |
|
Bewegingen (charters en cargo): |
2.765 | 2.550 | -7,78% |
2010 |
2011 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 30.034 | 30.053 | +0,1% |
Passagiers: | 173.430 | 197.012 | +13,6% |
Vracht/ton: | 45.994 | 43.834 | -4,7% |
Commentaar:
Bij het nader bekijken van de statistieken voor september 2011 komen we tot volgende conclusies:
Bewegingen
Opnieuw een opmerkelijke daling van het aantal vliegbewegingen (waarover klagen de WILOO-mannen in feite?).
Vermits het totaal aantal commerciële bewegingen quasi ex aequo bleef met september van vorig jaar, is de daling volledig toe te schrijven aan de kleine luchtvaart.
Als reden daartoe menen wij te mogen aanvoeren:
- tal van beperkingen en verbodsregels wegens werkzaamheden op en naast de startbaan;
- het steeds minder aantrekkelijk worden van Oostende voor deze luchtvaarttak, o.a. vanwege gebrek aan interesse door de overheid.
Passagiers
Het aantal via Oostende-Brugge vervoerde passagiers blijft een stijgende lijn vertonen, zij het in mindere mate dan de vorige maanden.
Het einde van het zomerseizoen, het schrappen van een aantal vluchten door Thomas Cook en minder general aviation zijn hier niet vreemd aan.
Vracht
Tot onze spijt stellen we een tamelijk forse achteruitgang vast t.o.v. september 2010.
Het verschil vinden we gedeeltelijk terug in minder vluchten van Egyptair Cargo, het weggevallen Global Aviation (vliegverbod op Libië) en het ontbreken van een aantal charters met AN-124.
Het verlies aan vracht werd slechts gedeeltelijk gecompenseerd door de betere beladingsgraad van de Allied Air vluchten.
Besluit
Op alle vlakken moeten we met een beschuldigende vinger naar de overheid wijzen:
- besluiteloosheid en langdradigheid inzake de herstructurering;
- politiek geklungel i.v.m. het aantrekken van nieuwe passagierstrafieken;
- zwakke positie van de vrachtactiviteit wegens te beperkt aantal klanten;
- volledige apathie van de overheid voor de kleine luchtvaart.
Op luchtvaartvlak bakt Vlaanderen er algemeen niks van.